大成至聖先師奉祀官孔德成先生,與其師雪廬老人,共同將孔子一生的重要事蹟,從六、七十個歷代保存的檔案中,經過詳實考據,剔除穿鑿附會或無稽傳說部分,嚴正選出三十二則史跡可考的文獻,禮請奉祀官府內同仁,也是雪廬老人的高足、民國畫家江逸子先生,忠實地逐文配圖,歷經兩年,於一九七0年初完竣,名曰:「孔子聖蹟圖」,並經奉祀官孔上公先生題額審定,是中國從古至今,歷代描繪孔子一生事蹟中,最為信實的一部巨作,具有無上的歷史意義與價值。今由唐瑜凌先生擔任本作品之導覽,充分地演繹出每一則事蹟的時代背景,故事內容以及畫作精神,是認識孔子生平最好的一門課程。
作者 江逸子先生
本名錦祥,一九三八年十月生於福建省閩侯縣,一九四九年隨父定居台灣。先後從溥心畬、彭醇士、呂佛庭諸大師學習,並習畫於故宮博物院,由唐、五代及兩宋下手,專攻人物,繼而兼山水、花鳥等。又追隨濟南大士李雪廬讀書,以經史詩文為主科,並兼修佛學,奠定日後勵志與道藝之根基。
一九六九年後,供職於大成至聖先師奉祀官府之管理處主任,掌管孔府之文獻典籍,並以宣揚孔孟學說與思想工作,直至一九九八年退休。江逸子先生從事繪事五十餘載,創作勤而不輟,始終堅持傳統理念,筆墨之間,處處流露載道精神。
授課 唐瑜凌先生
學自李炳南老教授及徐醒民老師,曾從事於故宮博物院文物分析近三十年,期間並從事傳統文化教學及慈善事業。於公職退休後,興辦中華無盡燈文化學會,擔任理事長與指導老師,全力從事於中華文化教育、傳播與宣揚的工作。
孔子聖蹟圖(孔子的故事) 前言
孔子,是我國古代著名的思想家,集中國文化之大成;是偉大的政治家,提出大同世界的最高理想;更是歷代最傑出的教育家,開創平民教育之先,培養人才、傳承聖道。他是儒家學派的創始人,他所創立的儒家思想,影響古今中外,至為深遠。
為了表達對孔子的崇敬,自漢代起,人們不斷塑造孔子的形象,或圖之於壁,或刻之於石,或鏤之於木,或畫之於紙帛,到明代中期,出現了反映孔子生平事蹟的聖蹟圖,它是我國最古老的連環圖畫,是一部孔子形象的編年史,然而其中也穿插虛構的神話。
因此奉祀官府遷臺之後,奉祀官孔德成先生與其師雪廬老人,共同將孔子一生的重要事蹟,從六、七十個歷代保存的檔案中,經過詳實考據,剔除穿鑿附會或無稽傳說部分,嚴正選出三十二則史跡可考的文獻,禮請奉祀官府內同仁,也是雪廬老人的高足、民國畫家江逸子先生,忠實地逐文配圖,歷經兩年,於一九七0年初完竣,名曰:「孔子聖蹟圖」,並經奉祀官孔上公先生題額審定,是中國從古至今,歷代描繪孔子一生事蹟中,最為信實的一部巨作,具有無上的歷史意義與價值。
Preface
The Stories of Confucius’s Inspiring Life Confucius or Kong Zi was known as a great thinker, statesman and the accomplisher of Chinese cultural heritage. A world of great harmony was his ideal type for utopia. He was the first teacher in Chinese history who opened his school door for commoners, to cultivate students to pass on his teachings. He was the founder of Confucian School. Confucius’s thoughts has gained their place through time and continuing to influence people as a legacy for all mankind. Since Han dynasty, artists tried hard to refer to the Classics and historical materials to arrest the image of Confucius. His portraits were found on walls, on stone, on woodblock, on silk and paper. Mid-Ming dynasty artists told the life stories of Confucius in form of pictorials. They were the oldest comic strips ever found in China. These pictorials were taken as a chronicle of Kong Zi though mixed in elements of myths and legends. Prof. Kung Teh-cheng, the ROC’s Sacrificial Official to Confucius Office decided to recover the life of Kong Zi with the help of his teacher—Confucian Master Xuelu. After thorough study on 60 plus reserved historical records, groundless and absurd descriptions about Kong Zi were expelled. Kung and Xuelu picked 32 reliable stories and commissioned the painting project to Chiang Yi-tze—an artist and officer of the Sacrificial Office and a student of Master Xuelu. Each painting was drawn to be read as a narrative with reference to Kung’s and Xuelu’s findings. Chiang finished the project in 2 years. The Stories of Confucius’s Inspiring Life was completed by early 1970. It was approved and endorsed a foreword by Kung. Historically speaking, from then on, the pictorial became the most reliable piece of work ever about Confucius; a work of artistic distinction and historic superiority.
前書
孔子は中国古代の著名な思想家で、中国文化を集大成にしました。また偉大な政治家でもあり、大同世界の最高理想を提示しました。さらには、歴史上最も傑出した教育家で、平民教育を切り開いた先達として、人材を育成し、聖道を伝承させました。孔子は儒家学派の創始者で、彼が創立した儒家思想は、古今中外に深く影響しています。
孔子に対する崇敬の念を示すため、漢の時代より、人々は絶えず孔子のイメージを作り出してきていて、或いは壁に描いたり、或いは石に刻んだり、或いは木に彫ったり、紙や絹織物に描いたりしてきました。そして明の中期になると、孔子の生涯の事跡を反映した聖跡図が現れました。それは中国で最も古い絵物語で、孔子のイメージを描いた歴史書ですが、その中には想像上の神話も挿入されていました。
そこで、奉祀官庁が台湾に移転してきた後、奉祀官の孔 徳成さんと、その師である雪廬老人が協力して、孔子の一生の重要な事跡を歴代保存されている約七十件の資料の中から、
詳細で確かな考証を経て、牽強付会(自分の都合のいいように、強引に理屈をこじつけること)、或いは根も葉もない伝説の部分を排除して、三十二件の考証可能な文献を選出しました。そして奉祀官庁内の同僚、つまり雪廬老人のお弟子さんである、民国の画家江 逸子さんに、文に忠実に絵を描くように要請し、二年の歳月を経て、一九七〇年初頭に、「孔子聖跡図」が完成し、奉祀官の孔上公さんの題額(額に文字を書くこと)を経て、審定されました。これは中国でこれまでに描かれてきた、孔子の一生の事跡の中で最も信頼できる大作であり、この上ない歴史的な意義と価値を有しています。