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孔子聖蹟圖 (十)晏嬰沮封第11課

 

孔子聖蹟圖(孔子的故事):(十)晏嬰沮封

孔子三十六歲時來到齊國,在齊國大夫高昭子家中講學,並且受到齊景公的欣賞,決定封贈給這一位年輕而有才華的人土地,以及相當於宰相的職位。孔子這一次的從政機緣,居然被齊國大夫晏嬰所阻撓,終告未成。晏嬰與孔子彼此相知,但為何阻擋孔子的出路?從本堂課成的學習中可以獲得了解。

此幅晏嬰沮封圖,乃周敬王四年,魯昭公二十六年,西元前五一六年,孔子年三十六歲,居齊,在齊國大夫高昭子家中講學,齊景公再次向孔子問為政之道,孔子回答說:為政要節省財用,景公聽了認為很對,且非常欣賞孔子的政治才華,除了想把尼谿的田地封贈給孔子,並欲賜孔子在季氏與孟孫氏之間的官職,等於宰相般的地位,這對一個三十多歲的年輕人來說,是何等禮遇,但晏嬰卻進言說:那些儒士的話難以考察,不可以作為規範,且其態度傲慢,自以為是,這種人不能做臣子,君上想用他來轉移齊國的習俗,恐難如願,景公遂向人傳話給孔子說,我老了,恐怕不能用你了,孔子於是馬上離開齊國回到魯國。
畫中右邊盤坐几席之上白鬚老者,即是年近六十的景公,兩旁有嚴肅護駕的斧鉞手,執笏向景公進言,身材矮小戴官帽者,即是上卿大夫晏子。一旁送行戴官帽者,想必就是齊國大夫高昭子,一旁有侍臣,坐在牛車上拱手致意者即是孔子,牛車周圍的年輕人即是孔子隨行的學生,孔子離開魯國時是慢慢的離開,表彰對父母之邦的依依不捨之情,離開他國則是迅速離去,表徵不合則去,絕不留戀,這是進退的智慧。
為什麼晏平仲要阻擋孔子的出路呢?乍看之下好像是一位沒有氣度與見識的小人,實則不然,晏子認為孔子會被捲入齊國的政治惡鬥,甚而惹上殺身之禍,才對國君做如此的勸諫,晏子將孔子當成朋友一樣的愛護,孔子也讚歎他懂得交友之道,說:晏平仲善與人交,久而敬之。

 

10. Yanying prevents land tenure granted 
The painting is about Yanying prevented land tenure granted to Confucius. In the 4th year of King Jing of Zhou Dynasty; i.e. the 26th year of Duke Zhao of Lu; 516 B.C. Kong Zi was 36 years old, living in the state of Qi as a simple official under Qi’s Minister Gao Zhao-zi and taught students there. Once again Duke Jing of Qi consulted Confucius about state administration. He replied: “administration is to economize the use of state expenses.” The Duke agreed to Confucius and admired his political talent and intended to grant the land of Nixi as tenure for a prime minister position that accorded to the importance between Minister Ji, and that given to Minister Meng. It was a very good offer for a less than 40-year-old person like Confucius. The offer had been a great respect for a young statesman. Then Minister Yanying recommended to the Duke: “The literati shan’t be model to follow because their words are hard to prove. Their arrogance and opinionated views won’t allow them to be trustworthy officials. If your majesty wants to put him in power and change the customs of the country, I’d question whether it is advisable.” Therefore the Duke passed words to Confucius: “I’m too old to put your doctrines into practice.” Confucius then left Qi state and returned to Lu state. On the right of the painting, the white-beard old man about 60 sitting is Duke Jing of Qi state. He is closely protected by two bodyguards. Grand Minister Yanying is the one with a tablet held in his right hand and speaking to Duke Jing. He is rather short and wearing an official hat. A man wearing an official hat seeing Confucius away must be Minister Gao Zhao-zhi and were accompanied by his retinue. The man on the ox-cart holding hands at the chest is Confucius. Those young men stand around the cart are his followers and prepared to leave Qi. When Confucius decided to leave his mother state of Lu, he took a slow pace to show his attachment to the place, but would be quick to leave other states which found ill-fit to his ideal as a statesman with no regret. It was the political wisdom of Confucius to stay or to quit. It’s hard to understand why Qi Minister Yanying would prevent Confucius political development in Qi. People might think Yanying was a narrow-minded person. But as a matter of fact, Yanying was afraid Confucius would be drawn into the power struggles in Qi that might threatened his life. His advice to Duke Jing was meant to secure the safety of Confucius. Yanying treated Confucius his best friend and understood and did what was best for him. That’s why Confucius praised Yanying of his capacity to maintain friendship. He said Yanying knew well friendly intercourse, and friends’ respect for Yanying would last and enduring. 

 

10.晏嬰沮封図
この晏嬰沮封図は即ち周敬王四年、魯昭公二十六年、紀元前五一六年のことです。孔子は三十六歳の時、斉に住み、斉国の大夫の高昭子の家で授業していました。斉景公はたびたび孔子に政治の道を問いましたが、孔子は政治は財物の使用を節約することだと答えました。景公はそれを聞いて、なるほどと感じ、孔子の政治に対する才能を非常に称えました。そして、尼谿の田地を孔子に与えるほか、孔子を季氏と孟孫氏の間の官職、宰相のような地位に封じようとしました。これは三十数歳の若者にとって、どれほどの礼遇だったでしょうか。しかし晏 嬰は却って、それら儒士の話は考察しがたく、規範がない、しかも態度が傲慢で、自分が全て正しいと感じているから、これらの人は家臣にはなれず、君主は彼らを採用して斉国の習俗を変えようとしているが、恐らく願いはかなわないだろうと言いました。そして景公はついに、私はもう年老いて、恐らくあなたを任用できないと、人を介して孔子に伝えました。そこで孔子はすぐに斉国を出て、魯国に戻りました。
絵の中の右側の机に座っている白鬚の老人が、即ち六十歳に近い景公です、両側には斧や鉞で厳粛に守っている武士がいて、笏(しゃく)を持って景公に進言している。背が低く、役人の冠をかぶっているのが、上卿大夫の晏子です。傍らで見送っている役人の冠をかぶっているのが、斉国大夫の高 昭子でしょう。家臣を従え、牛車に座り、拱手して礼を示しているのが孔子です。牛車の周りにいる若者たちは、孔子に随行する学生です。孔子が魯国を離れる時はゆっくり離れ、父母の国に対する捨てがたい情感を表しましたが、他国を離れる時は迅速に離れ、自分には合わないから去るので決して未練はない、これが進退の知恵です。
晏 平仲はどうして孔子の出世を妨げたのでしょうか?ちょっと見るだけでは度量や見識のない小人のようですが、実はまったく違います。晏子は孔子が斉国の政治闘争に巻き込まれ、ひいては殺されるかもしれないと感じて、君主にこのような進言をしたのです。晏子は孔子を友人と同じように愛護し、孔子も彼の交友の道を称えて、晏 平仲と人との付き合いは永くお互いに敬うと述べています。



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